Wild Brown Bear -yritykseen tutustumassa Vartiuksessa

Lauantai 22.9.2012

Aloitimme aamun runsaalla aamupalalla Wild Brown Bear -karhunkatseluyrityksen tiloissa Kuhmon Vartiuksessa. Ruokasalin seinät olivat täynnä toinen toistaan vaikuttavampia valokuvia karhuista ja muista villieläimistä. Kuvien parissa olisi viihtynyt pitemmänkin tovin, mutta pian oli aika aloittaa päivän varsinainen ohjelma eli tilan omistajan, luontomatkailuyrittäjä Ari Sääsken luennot.

Aluksi Ari selvitteli omia ja yrityksensä taustoja. Syntyperäinen kuhmolainen perusti yrityksensä 15 vuotta sitten, ja valitsi paikaksi rajavartiolaitoksen Vartiuksen aseman vanhat tilat. Vuosien aikana liikeidea ja kohderyhmä ovat pikkuhiljaa hioutuneet nykyisenlaisiksi. Vinkiksi matkailuyrittäjyyttä suunnittelevalle Ari sanoikin, että omat vahvuudet, markkinoitava tuote sekä kohderyhmä on hyvä olla selvillä. Kaiken markkinoiminen kaikille ei toimi.

Wild Brown Bearin tapauksessa kohderyhmäksi valittiin alusta alkaen ulkomaalaiset, siksi yrityksen nimikin on englanninkielinen. Karhujen tarkkailu on alusta asti kiinnostanut eniten luontokuvaajia, ja digivallankumouksen jälkeen luontokuvaus on tullut mahdolliseksi yhä laajemmille piireille. Niinpä yrityksen nykyiseksi kohderyhmäksi on tarkentunut koko maapallon luontokuvaajat, harrastajista ammattilaisiin.

Yritys tarjoaa kuvaajille mahdollisuuden kuvata läheltä Pohjolan villieläimiä, pääasiassa ruskeakarhua (ursus arctos) ja ahmaa (gulo gulo). Kuvaajille on tarjolla yli kymmenen erilaista kojua, vaihtelevilla maisemilla ja valaistusolosuhteilla. Yhteen kojuun kuvausaukko oli tehty lähes maanrajaan, koska eräällä kuvaajalla oli haaveena kuvata karhu sinistä taivasta vasten. Ennen lounasta kävelimme vajaan kilometrin karhujen ruokinta-alueelle tutustumaan tarkemmin suolla ja metsässä sijaitseviin kojuihin. Selvisi myös että nykyään eläimille ei tarjota haaskoja vaan niitä houkutellaan alueelle pienillä makupaloilla, niin että eläimet hankkivat pääosan ruuastaan itse luonnosta. 

Luontomatkailuyrittäjä Ari Sääski (oikealla) kertoo karhun ruokailutottumuksista. Maassa olevista jätöksistä näemme, että tähän aikaan vuodesta maistuvat lähinnä mustikat.

Iltapäivällä Ari puhui meille vielä markkinoinnista. Tässäkin avainsanat ovat selkeä tuote ja kohdeyleisö. Asiakas ei välttämättä itse hoksaa mitä kaikkea voi olla tarjolla, joten eri tuotteita on osattava myydä. Karhukuvauksen tapauksessa tuotteita ovat eri vuodenajat ja erilaiset maisemat. Nykyään kuvaajia käy melko tasaisesti koko kauden huhtikuusta syyskuun loppuun. Mahdollisuus kuvata villieläintä huhtikuun lumipyryssä tai täysikuun valossa on hyvin erilainen tuote kuin kuvaus tupasvillamaisemissa keskiyön auringossa tai ruska-aikaan. Useat kuvaajat käyvätkin paikalla eri vuodenaikoina. Paras mainos ja merkki yrityksen laadusta onkin tyytyväinen kerta toisensa jälkeen palaava asiakas.     

Hyvinvarusteltuihin kojuihin saa raskaankin kuvauskaluston kannettua helposti pitkoksia pitkin. Katselu- ja kuvausaukkojen lisäksi kojuista löytyvät makuulaverit patjoineen ja makuupusseineen.

Kirjoittajat: Mikko Huttunen ja Laura Keränen

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s